Medlemsvillkor / Terms of membership - Netauktion.se


INLEDNING (Swedish and further down the page, English)

Netauktion är en webbsida för Internetauktion som förvaltas av VAKab, Värderings och Auktionskonsulterna AB. Vår personal har en lång erfarenhet av att sälja egendom på auktion. Vårt mål är att tillföra en ny marknadsplats. Vi hoppas att både ni köpare och säljare vill vara med och utveckla en bra, opartisk och korrekt marknadsplats.

VAKab (Netauktion) värderar och säljer egendom för företag, konkursförvaltare, stat, kommun och myndigheter. VAKab varken köper eller säljer egendom för egen räkning.
VAKab:s inriktning/funktion är att som auktionsföretag mot provision förmedla egendom från säljare (uppdragsgivare) till köpare.
Netauktion® är varumärkesskyddat, nr: 404582

KÖPARE

Köpare kan vara både företagare (näringsidkare) och privatpersoner (konsumenter). Åldersgräns för medlemskap för privatperson är 20år. Köpare som deltager på auktionen Netauktion, skall följa de av VAKab:s satta regler och anvisningar. Högsta budgivare är bunden vid sitt bud och skall själva eller genom ombud på plats godkänna inropad egendomen. När godkännande skett kan för säljaren bindande köpeavtal träffas.

Vinnande budgivare är bunden vid sitt bud och har en rättighet (option) att köpa auktionsobjektet om reservationspris uppnås i samband med auktion eller efter förhandling.
Köpare är den som angivit det högsta budet efter att reservationspriset är uppnått. Vid lika bud eller eventuella tvister är det VAKab som ensamt och slutgiltigt avgör vilket bud som har företräde. Den som avlägger bud för annans räkning påtager sig fullt ansvar att fullfölja köpet. Det är den registrerade köparen som ansvarar för att köpet blir fullföljt.

SÄLJARE

Säljare är den som anlitar VAKab att genom Netauktion auktionera ut egendom. I VAKab:s uppdrag ingår vanligtvis att testa, värdera och upprätta en beskrivning av egendomen. Säljaren ansvarar gentemot VAKab för att han äger egendomen och att inga skulder och rättsliga fel belastar egendomen. VAKab företräder säljaren vid frågor och reklamationer. Säljaren förbehåller sig rätten till fri prövningsrätt samt att kunna avstå försäljningen pga felbeskrivning, tvist, tekniskt problem etc.

FÖRSÄLJNINGSOBJEKT

Egendom som utbjuds till försäljning finns normalt för visning och leverans vid VAKab:s auktionsanläggningar eller hos våra samarbetspartners. Försäljningsobjekten är ofta begagnade och säljs i befintligt skick. Köparen måste själv kontrollera egendomens skick vid visning eller före avhämtning och godkänna att den motsvarar köparens förväntningar utifrån ålder, beskrivning och pris. VDN-deklaration görs ej på fordon som säljs för konkursförvaltare och KFM samt ej lastbilsregistrerade fordon och fordon med ett beräknat försäljningsvärde under 30 000 kr.

INTERNETAUKTION (nätauktion)

Nätauktion hålls regelbundet under www.netauktion.se. Visning av försäljningsobjekten sker på de i objektsbeskrivningen angiven plats. För att kunna medverka i budgivningen på Internet krävs det att man registrerats sig som medlem. Budgivning kan ske hela dygnet fram tills auktionen avslutas. Vid angivet datum samt klockslag startar nedräkningen och auktionen avslutas när budgivningen varit avstannad i 3 minuter.
All tidnedräkning är beroende av klientens (användarens) klocka. Netauktion kan därför ej ansvara för att nedräkningen är 100% exakt. Vid auktionsavslut är det enligt Netauktions servers klocka.

Vinnande budgivare får omgående ett vinstmail med mer utförlig information ang köpet där budet bekräftas och information ges om betalningsrutiner, handpenning, utlämning, mm. Vinnande budgivare är bunden till sitt bud och har en rättighet (option) att köpa försäljningsobjektet om reservationspris är uppnått eller godkänts i anslutning till avslutad auktion. Kan kontakt ej fås inom 24 timmar har VAKab rätt att erbjuda försäljningsobjektet till andra budgivare.

Vid tekniska problem, ej tillgång till Internet eller av annan orsak budgivning via Internet inte är möjligt, accepteras inropsuppdrag genom faxbud till 031-171701 senast 60 minuter före auktionen avslutas. Av budet skall framgå budgivarens person-/företagsuppgifter, adress, telefon samt objekt och budsumma exkl inropsavgift. Registrerad medlem kan även bjuda personligen, på plats på vår anläggning i Göteborg/Ringön.

VAKab ansvarar ej för skada eller förlust eller följdskador som kan åsamkas budgivare eller uppdragsgivare, pga tekniska problem, kommunikationsproblem etc. Ej heller ansvara VAKab om bud ej registreras, kontakt ej etableras efter budgivning eller fel budgivare kontaktas.

VISNING

Tider och plats för visning av försäljningsobjekt varierar varför vi ber er att kontakta oss innan ert besök. Det ankommer på budgivare att själv bilda sig en uppfattning om utbjuden egendom vid visning på plats. All utbjuden egendom säljs i befintligt skick. Den information som lämnas om egendomen är endast en allmän översikt/bedömning.

RESERVATIONSPRIS

Egendom som bjuds ut har reservationspris. Högst bud som avgivits kontrolleras mot säljarens reservationspris. Har ej reservationspriser uppnåtts reserverar sig uppdragsgivaren (säljaren) för att få godkänna högsta bud. VAKab underrättar den som avgivit högsta bud inom 24 timmar från det auktionen är avslutad.
Högsta budet är dock bindande även om det ej uppnår reservationspris, ert bud kan komma att godkännas i efterhand.

Är reservationspriset uppnått (framgår det med ett JA under budfliken) har köparen en rättighet (option) att köpa objektet.

INROPSAVGIFT

På Internetauktion (Netauktion) sker budgivningen exkl moms om inget annat anges. Slag/inropsavgift tillkommer på vinnande bud med 9% upp till max 20 000kr exkl. moms.

Inropsavgiften för varje objekt är angiven i objektets budruta. I budrutan kan ni också utläsa vad kostnaden blir totalt med eventuella skatter och avgifter.

Fast och/eller ingen slagavgift kan förekomma.

BUDGIVNINGSSTEG

Netauktion använder sig av fasta budgivningssteg enligt följande:

0 - 4 999kr = 100kr.
5 000 - 9 999kr = 200kr.
10 000 - 19 999kr = 300kr.
20 000 - 59 999kr = 500kr.
60 000 - 99 999kr = 1 000kr.
100 000 - 200 000kr = 2 500kr.
>201 000kr = 5 000kr.

Det är dock fritt för budgivaren att erlägga högre bud än det förvalda.

AUTOMATISK BUDBEVAKNING

Alla kunder med minst fem betalda betalningsunderlag kan aktivera automatiskt budbevakning. Övriga kunder måste ansöka om funktionen och då aktiverar vi funktionen manuellt efter en godkänd kreditprövning. Skicka i sådana fall ansökan till info@netauktion.se, ange kundnummer samt org.nr alt. personnummer.

- Alla bud upp till maxbudet är bindande vid vunnen auktion.

- Om två budgivare lägger ett maxbud på samma vara så omvandlas det lägre maxbudet automatiskt till ett bud.

Exempel. Nuvarande bud på objektet: 900kr. Tidigare maxbud: 3000kr. Nytt maxbud av dig: 5000kr. Budet omvandlas då till: 3000kr + lägsta budökning.

- Netauktion/VAKab ansvarar inte för kostnader, skada eller följdskada som åsamkas budgivare eller uppdragsgivare utifrån ovanstående eller om bud ej registrerats, vid t.ex. fel på dator, kommunikation etc.

HANDPENNING

Vid accepterat bud skall full betalning erläggas inom tre arbetsdagar efter auktion om ej annat överenskommits. Handpenning kan, efter överenskommelse, erläggas med 20% av budsumman dock max 100 000 kr.
Transportköp eller anvisning i efterhand till annan köpare medges ej.

SLUTBETALNING & LEVERANS

Slutbetalning erlägges inom 3 dagar. Köparen skall själv eller genom ombud på plats besiktiga och godkänna egendomen. Härefter tecknas för båda parter bindande köpeavtal. Leveransgodkännande och avhämtning av inropad egendom
skall ske inom 5 dagar från auktionsdagen, om inte utlämning är förlagd till specifikt datum.

All egendom skall slutbetalas före avhämtning. Om utlämning skett trots att slutbetalning ej fullföljts förbehåller sig VAKab rätten att återta ej fullbetald egendom.

KÖPARENS UNDERSÖKNINGSPLIKT

På auktion påverkar köparen priset själv. Ta reda på marknadspris på det du är intresserad av i förväg. Undersök varan på plats vid visningen före auktion samt studera den information som anges till varan noggrant före köp. Eventuell anmärkning mot inropad egendom skall göras innan egendomen avhämtas.

Man bör ha i beaktande att begagnade varor ofta kan ha brister. Enligt Konsumentköplagen KKl (17§) anses en begagnad vara som sålts på auktion vara såld i ”befintligt skick”, med vilket avses att varan säljs i det skick den befinner sig vid köptillfället. Fel, brister eller skador som köparen borde sett vid visningen före auktionen eller före avhämtning ansvarar inte säljaren. Detsamma gäller fel, brister och skador som framgår av beskrivningen på Internet eller på plats.

Informationen på Internet är utformad för att vara lättillgänglig och översiktlig. Vår strävan är att göra en objektiv beskrivning av försäljningsobjekten. Alla försäljningsobjekt testas och beskrivs med stor noggrannhet men alla detaljer kan ej garanteras.
Det är köparens ansvar att kontrollera varans skick och att den motsvarar köparens förväntningar med hänsyn till varans beskrivning, ålder och pris.

Säljaren eller VAKab ansvarar inte för egendom som sålts för Kronofogdemyndigheten, konkursförvaltare eller annan tvångsmässig försäljning såsom t.ex. inkassoföretag, banker och liknande. För dessa objekt gäller inte konsumentköplagen.

LEVERANSGODKÄNNANDE

Är du som köpare näringsidkare/handlare är det extra viktigt att kontrollera egendomen före eller vid avhämtningen eftersom reklamationer från näringsidkare efter leverans inte beaktas. Väljer du att hämta egendomen via ombud eller transportföretag kan du inte godkänna objektet när du fått det till dig. Vill du påtala något skall detta göras innan egendomen lämnar VAKab:s försäljningsställe.

SÄLJARENS ANSVAR FÖR FEL I VARAN

VAKab Värderings och Auktionskonsulterna AB (Netauktion) företräder säljarna när det gäller ansvar för fel (tekniska fel och felaktig information) om försäljningsobjekten. VAKab ansvarar tillsammans med säljarna för att försäljningsobjekten är befriade från restförda skatter och andra skulder.

I Konsumentköplagen §17 framgår att vid auktion ansvarar säljaren om varan är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Priset skall bedömas utifrån utropspriset. Om varan sålts till överpris kan inte tas hänsyn till eftersom köparen själv bestämmer slutpriset på auktion.

Säljarna på VAKab är skyldiga att upplysa om fel eller negativa omständigheter de känner till. Säljarna ansvarar inte för normalt slitage eller fel som köparen känner till eller borde känt till (t.ex. sådant som köparen borde sett/upptäckt vid visning/avhämtning). Säljaren ansvarar inte om försäljningsobjektet är sålt som reparationsobjekt, även om försäljningsobjektet kan innehålla fler fel än vad som angivits. Säljaren eller VAKab ansvarar inte för egendom som sålts för Kronofogdemyndigheten, konkursförvaltare eller annan tvångsmässig försäljning såsom t.ex. inkassoföretag, banker och liknande. För dessa objekt gäller inte konsumentköplagen.

På auktion gäller att försäljningsobjekten säljs i ”befintligt skick” dvs sådant skick som de befinner sig vid auktionstillfället. Säljaren ansvarar inte för fel som uppkommer efter köpet. Köparen måste bevisa att felet fanns vid leverans för att kräva ansvar.

SKRIVFEL OCH TEKNISKA PROBLEM

VAKab Värderings och Auktionskonsulterna AB reserverar sig mot eventuella tryck/skrivfel på sina webbsidor och publikationer. Vi kan ej heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.

VAKab har rätt att avstå från försäljning, bortse från bud från vissa budgivare samt bestämma om budgivning skall göras om pga oklarheter om sista bud, tekniska problem, felskrivningar eller andra orsaker.

VAKab ansvarar inte för kostnader, skada eller följdskada som åsamkas budgivare eller uppdragsgivare utifrån ovanstående eller om bud ej registrerats, vid t.ex. fel på dator, kommunikation etc.

REKLAMATIONER

Reklamation skall ske före det att egendomen avhämtas. Reklamation efter det att egendom avhämtats beaktas inte. VAKab äger rätt att avhjälpa sådana fel i sålda objekt som säljaren ansvarar för. Om avhjälpande av fel inte sker inom skälig tid från det att reklamation framställts har köparen rätt att häva köpet och mot återlämnande av objektet erhålla det belopp som erlagts åter. Resekostnader eller andra kostnader ersätts ej.
Vid väsentliga fel har köparen möjlighet att frånträda köpet och återfå köpeskillingen. För ersättning direkta kostnader såsom resekostnader skall kunna utgå måste dessa styrkas av kunden med kvitto eller på annat sätt.

MOMS

Övrig egendom säljs normalt exklusive moms då dessa auktioner främst vänder sig till näringsidkare. Företagare kan kontrollera med sin revisor i vilka fall moms är avlyftbar för dem.
Den som inte är näringsidkare bör således observera att moms tillkommer på angivet högsta bud.
Definitioner som används under auktioner är exkl. moms samt ej avd. moms. Vid avlyftbar moms anges buden/objektet exkl. moms.
Vid EJ avlyftbar moms anges buden/objektet ej avd. moms.

BETALNINGSVILLKOR

Betalning skall ske kontant (kontor Ringön) eller enligt följande alternativ:
- Bankkort (kreditkort accepteras ej).
- Postväxel (överlåten postväxel accepteras ej).
- Direktinsättning via följande banker; Swedbank, Nordea, SEB samt Handelsbanken.
- Bankkort, via inloggning under ert konto på Netauktion.

Betalning till SEB, clearing:5020 konto:11 994 91
Ange alltid betalningsunderlags-/fakturanummer som insättningsreferens.
Observera att bankens kostnader tillkommer om betalningsunderlags-/fakturanummer ej är angivet. Denna kostnad är i nuläget från 100kr och uppåt. Därför är det viktigt att ni korrekt märker insättningen alternativt hjälper till att spåra denna om detta är glömt vid betalning.

Iban-nummer: SE0950000000050201199491
Bic-kod: ESSESESS
Bank Adress:
SEB
10640 STOCKHOLM

Om kund är kreditgodkänd hos VAKab Netauktion kan sålda objekt faktureras för omgående betalning. Betalning skall dock ske före avhämtning. Säljaren har ingen skyldighet att lämna ut objektet förrän betalning erhållits.
Om köpeskilling inte erlagts inom angiven tid har säljaren rätt att besluta om att häva köpet eller fullfölja detsamma. Säljaren har i så fall rätt att ta ut ersättning för samtliga kostnader i anledning av avtalsbrottet.

KÖPARENS BETALNINGSDRÖJSMÅL

Erlägger inte köpare betalning i tid äger VAKab rätt att vidtaga en eller flera av nedanstående åtgärder:
- kräva betalning.
- debitera dröjsmålsränta om diskonto +8%
- häva köpet.
- sälja egendomen på nytt för köparens räkning utan särskilt meddelande till köparen. VAKab har oinskränkt rätt att bestämma utropspris samt om egendomen skall ha reservationspris eller inte.

I samtliga fall äger VAKab rätt att erhålla ersättning för kostnader beträffande förvaring, transporter, nödvändiga reparationer, försäljningsomkostnader, försäkringar och andra kostnader hänförliga till objektet.

Säljs egendomen på nytt äger VAKab rätt att uttaga ersättning för samtliga återstående fodringar bolaget har gentemot köparen.

KÖPARENS DRÖJSMÅL MED AVHÄMTNING

Avhämtar köparen inte sålt objekt inom 10 arbetsdagar äger VAKab rätt att vidtaga följande åtgärder:
- låta transportera objektet till köparen på köparens bekostnad.
- debitera lagerkostnad med 50kr/dag och påbörjad m2.
- häva köpet samt erhålla skadestånd i enlighet med tillämplig köpsrättslig lagstiftning. VAKab äger rätt att ur influtna medel uttaga ersättning för kostnader med anledning av avtalet och hävning samt för förlust i övrigt i enlighet med tillämplig köprättslig lagstiftning.
Vid avhämtning av objekt gällande auktion på annan plats än vid våra anläggningar, se separata avhämtningsvillkor på respektive försäljningsobjekt.

SEKRETESSPOLICY FÖR NETAUKTION.se

Följande sekretesspolicy gäller för insamling av information via webbplatsen Netauktion.se. Genom att använda webbplatsen Netauktion.se godkänner du den hantering av personuppgifter som anges i denna policy.

Insamling av dina personuppgifter
För att kunna använda vissa funktioner på webbplatsen Netauktion.se måste du skapa ett konto. När du skapar ditt eget konto kommer vi efterfråga viss information, inklusive din e-postadress. Om du väljer att företa köp på Netauktion.se begär vi all information som erfordras för fakturering och leverans. Information som insamlas via Netauktion.se kan komma att kombineras med information som erhållits från andra tjänster på Netauktion.se.

Netauktion.se samlar vid besök även in viss information om ditt operativsystem och din browser, för att kunna öka servicegraden i samband med den tekniska utvecklingen. Informationen kan inkludera: din IP-adress, typ av browser, domännamn, antal besök, populära sökningar. Informationen används av Netauktion.se för att utföra de tjänster som finns på webbplatsen, för att upprätthålla tjänsternas kvalitet och för att tillhandahålla generell statistik angående användningen av webbplatsen Netauktion.se.

Användning av dina personuppgifter
Netauktion.se samlar in och använder dina personuppgifter för att driva webbplatsen Netauktion.se och för att leverera de tjänster som du har efterfrågat. T ex använder vi din e-postadress för att översända servicerelaterade meddelanden, nyhetsbrev och marknadsföringsmaterial eller reklamerbjudande. Du kan alltid välja själv om du vill eller inte vill erhålla nyhetsbrev, marknadsföringsmaterial och reklamerbjudande. Dock anses vissa servicerelaterade meddelande såsom information om orderstatus och konto, betalningar etc utgöra väsentlig del av tjänsten.
Netauktion.se samlar in ditt personnummer/organisationsnummer för att öka säkerheten och för att kunna ha möjlighet att kontrollera kreditvärdigheten.

Med undantag för vad som anges nedan kommer de personuppgifter som du tillhandahåller på webbplatsen inte att vidarebefordras utanför Netauktion.se och dess kontrollerade dotterbolag och närstående bolag utan ditt tillstånd.

Webbplatsen Netauktion.se kan komma att lämna ut dina personuppgifter om lagen så kräver, eller om Netauktion.se i god tro anser att detta är nödvändigt för att: (a) uppfylla föreskrifter i lag eller rätta sig efter ett rättsligt beslut som delgivits Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB eller webbplatsen Netauktion.se, (b) skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB och webbplatsen Netauktion.se eller (c) under extraordinära omständigheter skydda den personliga säkerheten för användare av tjänster tillhandahållna av Netauktion.se, dess webbplatser eller personer ur allmänheten.

Personuppgifter som insamlas av Netauktion.se kan lagras och bearbetas inom EU eller något annat land där Netauktion.se har sin verksamhet.

Netauktion.se kan komma att med jämna mellanrum sända ut e-post som informerar dig om teknisk service, information om konton och orderstatus eller nyheter om ändringar och uppdateringar av webbplatsen.

Skydd av dina personuppgifter
Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB är inriktat på att skydda dina personuppgifter. Vi använder omfattande säkerhetsteknik och processer för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, användning eller utlämning. Tex så lagrar vi dina personuppgifter på säkrade datorservrar som befinner sig i kontrollerade miljöer. När vi överför konfidentiell information (tex kreditkortsnummer) via Internet, skyddas den med kryptering, av säkerhetsprotokollet SSL (Secure Socket Layer). Netauktion.se sparar aldrig kreditkortsnummer.

För åtkomst till ditt Netauktion.se konto krävs lösenord, som är personligt. Du ansvarar för hemlighållande av ditt lösenord. Lämna aldrig ut information om ditt lösenord till någon annan person. Om du delar dator med någon annan bör du alltid logga ut ur datorn för att skydda din information i förhållande till andra användare av datorn.

Missbruk av ditt användarkonto
Vid försök till bedrägeri eller annat missbruk av tjänster på Netauktion.se, förbehåller sig Netauktion.se rätten att neka personer och företag tillgång till webbplatsen Netauktion.se och de tjänster Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB tillhandahåller både på Netauktion.se via tjänster på andra webbplatser och i andra medier. Respekteras inte avstängningen från ovan nämnda tjänster kommer Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB att söka rättsliga påföljder.

Användning av cookie-filer
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa dig att få en personligt anpassad Internet-upplevelse och session-cookies för att hantera ditt besök på Netauktion.se, tex innehållet i din varukorg, vilka sidor du ska komma till när du följer länkar, mm.
En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på din hårddisk. Cookie-filer kan inte användas för att köra program eller leverera virus till din dator. En cookie är unikt tilldelad dig och kan endast läsas av en webbserver i den domän som utfärdade cookie-filen till dig. Ett av huvudsyftena med cookie-filer är att ange för webbserven att du har återvänt till specifik webbsida, så att du kan få en personligt anpassad upplevelse när du besöker webbsidan igen. Du kan välja om du vill acceptera en cookie eller inte. De flesta webbläsare accepterar cookie-filer automatiskt, men det går vanligtvis att ändra inställningarna till att inte acceptera cookie-filer om du föredrar det. Om du väljer att tillåta din dator att acceptera cookie-filer kan du även välja att automatiskt loggas in på webbplatsen Netauktion.se.

Om du stänger av cookie-funktionen är det möjligt att du inte tillfullo kan utnyttja de interaktiva funktionerna på Netauktion.se. Session-cookies raderas från din hårddisk när samtliga webbläsarfönster stängs, om du stänger av funktionen även för session-cookies för Netauktion.se kommer du inte att kunna genomföra inköp, inloggning eller andra väsentliga funktioner för att handla på Netauktion.se.

Vissa brandväggs programvaror (firewalls) stänger av cookies hanteringen, dessa måste också konfigureras korrekt för att siten ska fungera som önskas.

Ändring av policy
Netauktion.se uppdaterar ibland denna sekretesspolicy. Om det sker väsentliga förändringar i denna sekretesspolicy kommer Netauktion.se att meddela dig detta genom att placera ett tydligt meddelande på webbplatsen, vid inloggning av ditt medlemskonto. Vi uppmanar dig att regelbundet läsa igenom denna sekretesspolicy för att hålla dig informerad om hur Netauktion.se hjälper till att skydda din information.

VILLKORSÄNDRINGAR

VAKab/Netauktion förbehåller sig rätten att justera dessa villkor.

KUNDTJÄNST

Vår kundtjänst nås på telefon 031-171700

Måndag - Fredag 09.00 - 18.00
Jour 18.30 - 21.00 (begränsad service)
Lunchstängt 12.00-13.00

eller via mail info@netauktion.se




Terms of membership


INTRODUCTION

Netauktion.se is an internet auction website run by VAKab, Värderings och Auktionskonsulterna AB. Our staff is highly experienced and competent in auction trade. We hope that both buyers and sellers will join our marketplace.

VAKab (Netauktion) perform valuations and sell assets on behalf of companies, liquidation managers, various communal and governmental bodies. VAKab:s purpose is to act as an intermediary between buyers and sellers of assets, by performing an auction for a commission fee. VAKab neither purchases nor sells assets for its own profit.

Netauktion® is copyright protected with no: 404582

BUYER

The buyer that wins the auction is bound by his/her bid. He/she has the right to purchase the item if the reservation price has been reached through auction or negotiation of the item. The buyer is identified as the person/company who has given the highest bid once the reservation price has been reached. If there are more than one bid of equal value or in the eventuality of any discrepancies or disagreement VAKab is the only instance which has the right to decide on which bid is the winning bid. Full responsibility is accepted by the person or company who makes the bid even if it is done for another party. The registered buyer is responsible for adhering to the full terms and conditions and to carry the purchase to completion.
Buyers can be either a company or a private person. Buyers who decide to register with Netauktion must comply with the rules and regulations outlined by VAKab. The buyer who leaves the highest bid is bound by the bid and must inspect and agree, in person or through appointed person, the item which has been purchased. Once agreement has been given the buyer and seller complete a binding purchase agreement each other.

SELLER

The seller is the person or company who employs VAKab to auction the property for them. In employing VAKab testing, valuation and creating a full and complete description of the item for auction is agreed. The seller is responsible to prove that he/she owns the property and that no debts or legal discrepancies are attached to the property. VAKab will act for the seller in case of any questions or reclamation regarding the item for auction. The seller reserves the right to select the most suitable buyer and to cancel the sale due to incorrect description of the item, technical problems and disagreement/discrepancies of the sale.

ITEM FOR AUCTION

Any property available for purchase through auction is usually available for viewing and delivery at the VAKab warehouse or with one of our partner companies. The items for auction are second hand and are sold as presented. The buyer holds responsibility in checking the state of the item during the viewing or before the item is picked up. The buyer is solely responsible for accepting the item and that it corresponds with the expectations in terms of age, description and price.

INTERNET AUCTION

Internet auction takes place regularly on the website www.netauktion.se. Viewings of the Items of Auction takes place as outlined in the information and the description for each item. To be able to participate in the auction at the website www.netauktion.se the any participant must be registered as a member. The bids can be made throughout the day and night until the auction is completed. By given date and time the countdown to the end of the auction begins and the auction is completed when the bids have been stagnant for 3 minutes.
All count-down in time is dependent on the registered member’s clock (CPU time) Netauktion can therefore not be held responsible for 100% correct count-down in time. The end of the auction is determined by the (CPU) clock of the Netauktions server.

The successful bidder will receive an email immediately after the bidding has closed. This email will contain more extensive information about the purchase where the bid is confirmed and information regarding payment terms, deposit and exchange will be provided. The winning bidder is bound to the bid he/she has made. He/she has the right to buy the item if the reservation price has been reached or agreed in connection with the completed auction. If no contact can be made with the highest bidder within 24 hours then VAKab reserves the rights to offer the item to other bidders.

Should any technical problems arise, such as unavailable internet access bids via fax (No +44031171701) are accepted. These bids must be made 60 min before the completion of the auction by the latest. If such a bid is made the following information must be provided: The bidders personal / company information, address, telephone number, the item the bid is regarding and the amount the bid is for (exclusive of the winning bid fee) The registered member can also make a bid in person at our site of business in Gothenburg Freeharbour (Göteborgs Frihamn).
VAKab is not responsible for damage to goods or loss of goods that the bidders or employers are subjected to due to technical problems, communication problems or other such problems over which the company have no power. VAKab is also not responsible for non registered bids, failure to establish contact after the bid. VAKab is also not responsible for any loss if the wrong bidder is contacted.

VIEWINGS

Depending on the item on auction the time and place varies so please contact VAKab before you plan your visit. It’s the bidders responsibility to establish a concept of the item at the site. All the items are sold as they are in their current state. The information provided regarding the item is only a general description and overview and further details should be requested at the viewing if required.

RESERVATIONPRICE

All items at the auction have a reservation price. The highest bid given by the buyers gets checked against the reservation price. If the reservation price is not reached the seller reserves the right to agree the highest bid. VAKab will contact the highest successful bidder within 24 hours of the completed auction. The highest bid is binding even if the reservation price is not reached and the bid can be agreed after the conclusion of the auction.
If the reservation price is reached (indicated with a JA on the bidding tab) then the bidder has the right to buy the item.

BIDDING FEE

At internetauction (Netauktion) all bids are made excluding VAT, unless other information is provided. A bidding fee will be added onto the winning bid, adding a total of 9% excluding VAT, to a maximum fee of 20 000 kr excluding VAT. To any auction.

The total bidding fee is show in the bidding box of each auction. Where you will also find a summary of all costs and taxes.

Variations and exceptions can occur.

BIDDING LEVELS

Netauktion are using set levels for making bids as outlined below:

0 - 4 999Skr = 100Skr.
5 000 - 9 999Skr = 200Skr.
10 000 - 19 999Skr = 300Skr.
20 000 - 59 999Skr = 500Skr.
60 000 - 99 999Skr = 1 000Skr.
100 000 - 200 000Skr = 2 500Skr.
>201 000kr = 5 000Skr.

It is however allowed for the bidder to make an increased bidding level than the preselected ones.

DEPOSIT

When a bid has been accepted full payment must be made within 3 working days of the completed auction providing no other terms have been explicitly stated or agreed. The deposit can, after agreement, amount to 20% of the agreed bid. It can however not exceed 100 000 Sek. The sale can not be transferred to another company should the full payment for the item be outstanding. Once the full payment has been made it is up to the buyer to dispose of the item.

FINAL PAYMENT AND DELIVERY

The final payment must be made within 3 working days. The buyer must personally or through another party view and be in agreement regarding the item. When this has been done a binding purchase/sales document is completed and signed by both buyer and seller. Delivery or pick up of the purchased item must be made within 5 working days of the completed auction. This is valid for all items unless the provision of the item is set for a specific date.
All items must be fully paid for before they are removed. If the removal of an item has occurred without the full payment having been made VAKab reserves the right to reclaim the item.

RESPONSIBILITY OF EXAMINATION BY THE BUYER

At an auction the buyer will affect the price themselves. Find out the market value of the item you are interested in before the auction. Examine the item during the viewing before the auction and study the information provided for each item carefully before making a bid. Any possible discrepancy or disagreement in regards to the item must be announced before the removal of the item.
Please remember that second hand items often have flaws. According to the Konsumentköplagen KKl (17§) a second hand item sold at an auction is sold in its ‘current state’. This means that the item is sold in the state it is in at the point of sale. Any possible flaws, damages or faults that the buyer should have made him/herself aware of at the viewing before the auction is not the responsibility of the seller. This is also applicable to any possible flaws, damages or faults of the item in the description at the internet site.

The information on the Internet site is shaped to be easy to obtain and as an overview. We aim to make an objective description of the item for sale. All the items are tested and described with the highest of care but all details cannot be guaranteed. It is the buyer’s responsibility to examine the state of the item to make sure that it corresponds to the expectations of the buyer in regards to age, price and description of the item.
The seller and VAKab are not responsible for items that have been sold for the bailiffs (Kronofogdemyndigheten), liquidation run off managers or other forced sale by such sellers such as banks or liquidation companies. For these items the Konsumentköplagen is not applicable.

AGREEMENT OF DELIVERY

If the purchase of an item through the auction is carried out by a business it is extra important to check the item before the delivery is completed since any reclamation by a business is invalid. If the item is picked up through another party or distribution company the verification of the state of the item cannot be made when it reaches the buyer. If there are any issues with the item this must be brought to VAKab’s attention before it leaves the company’s premises.

THE SELLERS RESPONSIBILITY FOR ANY FAULTS OF THE ITEM

VAKab Värderings och Auktionskonsulterna AB (Netauktion) represents the seller in regards to any faults (technical faults or faulty information) in the items available for sale. VAKab are together with the seller responsible to ensure that the items are devoid of any leftover taxes and other debts.
According to Konsumentköplagen §17 it is outlined that in an auction the seller is responsible if the item is in worse condition than the buyer can reasonably expect (in regards to the price and available information). The price must be determined by the buyer by examining the starting price of the bid. If the item is sold to a higher price than expected it cannot be reversed due to the nature of the auction where the buyers steers the price themselves.

The sellers at VAKab have a responsibility to inform of any faults or any negative aspects that they are aware of. The sellers are not responsible for normal wear and tear or faults that the buyer should be aware of ( i.e. anything the buyer should have noticed at the viewing or pick up of the item. The seller is not responsible for the sale of the item as a repair object, even if the item contains more faults than has been established. The seller and VAKab are not responsible for items that have been sold for the bailiffs (Kronofogdemyndigheten), liquidation run off managers or other forced sale by such sellers such as banks or liquidation companies. For these items the Konsumentköplagen is not applicable.
According to the Konsumentköplagen KKl (17§) a second hand item sold at an auction is sold in its ‘current state’. This means that the item is sold in the state it is in at the point of sale. The seller is not responsible for faults that occur after the sale is completed. The buyer must prove that the fault was already apparent at delivery for any reclamation can be made.

TYPE ERRORS AND TECHNICAL PROBLEMS

VAKab Värderings och Auktionskonsulterna AB are protected against any typing or printing errors on their website and publications. It cannot be guaranteed that the pictures give an exact representation of the items true likeness.
VAKab reserves the right to cancel the sale of an item, disregard bids from buyers and determine if the bids will need to be redone due to technical problems, type errors or any discrepancies regarding the bids for the items. VAKab are not responsible for any costs, injury or follow-on injury the bidder is exposed to based on the above. VAKab is also not responsible if bids are not registered correctly such as computer or communication errors.

RECLAMATION

Any reclamation must be done before the item has been picked up from VAKab’s premises. Any reclamation after the pickup of the item will not be accepted. VAKab reserves the right to correct any faults in item that the seller is responsible for. If the correction of the error is not carried out with a reasonable time of the reclamation the buyer reserves the right to cancel the purchase by returning the item. When the item has been returned the value will be refunded. Travel costs and other costs will not be reimbursed. If any essential faults are apparent the buyer has the right to cancel the purchase and be refunded the value of the item. For any refund due to essential faults direct costs such as travel costs will be reimbursed. These travel costs must be supported by receipts or other supporting documents.

VAT

Items sold on auction are normally devoid of VAT since the auctions tend to attract businesses and companies. Business buyers should check with their accountant / finance manager in which cases VAT is rechargeable.
Any private buyers should remember that VAT will be added to the highest bid.

PAYMENT TERMS

Payment must be made in cash or by any of the means below;
- Bankcard (credit cards are not accepted).
- Postal money transfer (postal money transfers are not transferrable).
- Direct bank transfer via any of the following banks, Swedbank, Nordea, SEB and Handelsbanken.
(IBAN: SE0950000000050201199491 BIC: ESSESESS)

Any payments through banks (internet or direct banking) should be made to SEB account number:5020 1199491. SEB 10640 STOCKHOLM.
Always provide the invoice number or instant payment document number as the payment reference.

If a registered member is allowed to buy items on credit through VAKab Netauktion any sold Item can be invoiced for immediate payment. Payment must be made in full before the item is picked up and removed from the VAKab premises. The seller reserves the right to refuse to provide the item until full payment has been made.
If the deposit has not been paid within the required period of time the seller has the right to make a decision regarding a possible cancellation of the sale. The seller have the right to request compensation for any costs in connection with the cancelled sale.

PAYMENT DELAY BY THE BUYER

In the event of the buyer not making the required payment within the stated time period VAKab reserves the right to carry out one of the following acts:
- demand payment
- charge delay costs of +8% of the bid amount
- cancel the purchase
- resell the item without any notification to the buyer. VAKab reserves the right to decide on the starting price as well as any reservation price to be determined.
VAKab reserves the right to claim compensation for any costs that could arise from storage, transport, necessary repairs, resale costs, insurance and any other costs relating to the item.

If the item is re-sold VAKab reserves the right to claim compensation for any outstanding debts the buyer has with VAKab.

BUYER DELAY IN COLLECTING THE ITEM

If the buyer does not collect the sold item within 10 working days VAKab reserves the right to carry out the following actions;
- transport the item to the buyer and recover the cost of transport from the buyer
- cancel the purchase and claim damages according to sales law (köpsrättslig lagstiftning). VAKab reserves the right to claim compensation for any costs risen from the purchase and any loss in relation to the cancel purchase in accordance with suitable sales law (köprättslig lagstiftning.)
If collection of the item is made from any other place than VAKab’s premises separate collection terms and conditions apply as outlined in the description of the item.

SECURITY POLICY FOR NETAUKTION.se

The following security policy applies to the collection and storage of information through the website Netauktion.se. By using the website Netauktion.se implicit agreement is given regarding collection and storage of personal details as outlined in this policy.

Collection of personal details
To be able to use certain functions at the website Netauktion.se all members must create an account. When the account has been created certain information must be provided including the members email address. Should the member choose to buy items at Netauktion.se all information required to ensure correct invoicing and delivery will be collected. All information collected through Netauktion.se can be combined with information with information acquired through other services at Netauktion.se.

Netauktion.se collects certain information regarding any visitors operation system and internet browser to increase the quality of service to the users in the technical progress of the website. Such information includes; IP-address, browser type, domain name, number of visits and popular searches. The information is used by Netauktion.se to enable the services available at the website, to ensure the quality of these services and to enable statistics regarding the analysis of the use of the website Netauktion.se.

Use of the personal details
Netauktion.se collects and uses the personal details provided to enable the smooth running of the Netauktion.se website as well as delivering the services required by the user. The members email address is for example used to convey messages relating to services, newsletters and marketing publications as well as related advertising material. The members can themselves select to not receive these messages. Some messages such as information regarding order status, accounts, payments will be required for the essential running of the services on the website. Netauktion.se collects your date of birth (personnummer) and company number (organisationsnummer) to increase the security of the website and to enable credit checks.
Personal details collected at the website will not be forwarded to any other company outside of Netauktion.se and their inspected and controlled associated companies without the members permission. Following instances are exceptions and are treated differently as outlined below;
The Netauktion.se website is allowed to forward any members details if so required by the law. Also if Netauktion.se in good faith consider it to be necessary to:
(a) fulfill legal requirements regarding a legal decision that Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB or Netauktion.se has been made aware of, (b) protect and defend the rights or property belonging to Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB or the Netauktion.se website, (c) due to extraordinary circumstances protect the personal security of any user of services provided by the Netauktion.se website or any public persons.

Personal information collected by Netauktion.se can be stored and managed within the EU and in any other country where Netauktion.se is an active business.
Netauktion.se can send emails informing any member of technical services, account information, order status or news of changes and updates to the website at regular intervals.

Protecting the members personal details
Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB is dedicated to protect any members personal details. Extensive security techniques and processes are being used to protect any members personal details from being illegally accessed, used or forwarded to any unlawful instances. The members personal information are being stored on secure servers in a controlled environment. When transfer of confidential information (such as bankcard details) via Internet is made, the information is protected by protected by security protocol SSL (Secure Socket Layer). Netauktion.se never save bank card numbers.

To access the Netauktion.se account a password is required. This is personal information and each member is responsible for keeping the password safe and secure from misuse. Any member should never give anyone their personal password to use. If the computer used by a member is shared with others the member should always log out to protect personal information from incorrect use.

Misuse of the membership and account
If illegal activity or other misuse of services provided by Netauktion.se takes place Netauktion.se reserves the right to deny the member access to the Netauktion.se website and any services provided by Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB. This is applicable to the Netauktion.se website services and other websites and media. If the restrictions and denied access to aforementioned services are not adhered to then Värderings och Auktionskonsulterna VAKab AB will take legal action.

Use of Cookies
The website uses cookies to ensure a personalized internet service is delivered. Session-cookies are used to manage the visit to the Netauktion.se website such as the contents in any members shopping basket, which pages are reached through the links etc.
A cookie is a text file located on the computer hard drive. Cookie files cannot be used to run programs or insert viruses on the members computer. A is a unique file allocated to a specific member and can only be accessed by the web server in the domain where it was created. One of the main reasons for using cookies is to provide information to the web server that a specific website has been accessed. This enables a personalized experience to ensure a smooth use of the websites and services provided. Each member can choose to accept or reject a cookie. Most web browsers accept cookies automatically but it is usually possible to alter these settings if this is required. If the member chooses to allow cookies it is also possible to enable automatic log-in at the Netauktion.se website.

If the cookie functionality is disabled it is possible that a member cannot completely utilize the interactive functionality at the Netauktion.se website. Session-cookies are deleted from the members hard dreive when all the browser windows are closed and the browser session terminated. If the session-cookies functionality is disabled for Netauktion.se the members will not be able to complete purchases, log in or carry out other essential actions to use Netauktion.se.

Certain firewall programs automatically disables cookies. These programs must be managed to ensure the configuration allows cookies to enable the correct use of the site.

Changes of security policy
Netauktion.se will at times update the abovementioned security policy. If any essential changes to the policy are made Netauktion.se will inform the members of any changes made. This will be done through publishing a clear and obvious message at the site which is displayed at the time of log-in to the membership account. It is recommended that the members regularly review this security policy to keep informed of how Netauktion.se ensures the protection of your personal information.

CHANGES OF TERMS AND CONDITIONS

VAKab/Netauktion reserves the right to change any terms and conditions.

CUSTOMER SERVICES

Customer services can be reached by calling +46 31 171700

Monday to Friday 09.00 – 18.00.
Closed for lunch 12.00 - 13.00
Jour (limited service) 18.30 - 21.00

Alternatively contact us via email info@netauktion.se